Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) комбінованого типу № 26

Меню сайту
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 66
МОН України
До уваги батьків!
Педагогічна преса
Гаряча лінія
Національна дитячагаряча лінія
Корисні посилання

Управління освіти і науки Чернігівської облдержадміністрації

Чернігівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти ім. К.Д.Ушинського

Управління освіти Прилуцької міської ради

Міський методичний центр управління освіти Прилуцької міської ради

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Статистика
Locations of visitors to this page

Вікові особливості дітей дошкільного віку

Дитина раннього віку: психологічний портрет

Ранній вік — своєрідний і неповторний етап у житті людини. "Те, чого дитина не набула в ранньому дитинстві, надовго залишається прогалиною в наступні періоди, а подекуди й на все життя",— писав один із фундаторів теоретичних досліджень раннього дитинства М. Щелованов. У ранньому дитинстві закладаються основи всього подальшого розвитку людини.Дорослі проблеми дитячого розвитку
Особливості та рівень розвитку дитини визначають умови її життя, виховання, навчання насамперед у родині, бо саме мама і тато є першими вихователями маленької людини. Сучасне життя зумовлює великі відмінності в тому, як виховуються діти в різних сім'ях, яких знань та вмінь вони набувають.
Сьогодні в дитячому садку в групах дітей третього року життя можна зустріти, наприклад, малюка, який легко називає числа від 1 до 100 (мама вважає цей простий перелік чисел умінням лічити), але не вміє вдягатися, зовсім не орієнтується у кольорах, формах, величинах предметів, не вирізняє їх як особливі ознаки і не може знайти серед предметів однакові за певною ознакою тощо. Або дитину, що знає кілька десятків англійських слів — назв предметів, проте не має елементарних навичок спілкування з близькими дорослими й однолітками, в якої відсутні відображу-вальні ігрові дії з іграшками, навіть образними.
Або ж мати скаржиться: "Іграшки його зовсім не цікавлять. Не просто не грає, а навіть не дивиться. Ми в дитячий садок їх уже дві сумки віднесли, але син і на нові уваги не звертає!" "Чим він цікавиться?" — запитує психолог. "Полюбляє спостерігати за мною на кухні, а як заволодіє якоюсь банкою чи коробкою, то вже радості немає меж. І гримить, і стукає, і кидає..." "Його неможливо стримати, — каже інша мама. — Йому потрібно все, все дістати, взяти, обдивитися, постукати, кинути, скласти у вазу свої кубики і слухати, які звуки видає утворений таким чином інструмент. Щодня щось б'ється, ламається! І сварити його вже несила. А чим далі, то ще й якась агресія з'являється".
На жаль, почасти саме батьки, їхні "дорослі" негаразди, незнання особливостей нервово-психічного розвитку дитини та її виховання призводять до проблем та вад у розвитку малюка.
Серед сучасних батьківських негараздів, які провокують проблеми дітей, можна назвати такі:

♦ Знервованість батьків, пов'язана з виконанням професійних обов'язків та сімейними справами.

♦ Небажання змінити свій спосіб життя після народження дитини (пристосування малюка до режиму дорослих; надранній вихід мами на роботу і перекладання догляду за дитиною та її виховання на бабусю чи няню; відмова від грудного вигодовування; постійне використання памперсів аж до 3-4 років тощо).

♦ Нерозуміння масштабності раннього дитинства, а звідси — надання переваги догляду за малюком перед його вихованням та розвитком.

♦ Надмірна заклопотаність хатніми справами, а як наслідок — звинувачення малюка у неслухняності, вередуванні, невмінні почекати або зайняти себе самостійно.

♦ Елементарна педагогічна неграмотність батьків:постійна тривожність ("чи правильно розвивається мій малюк"), але без намагання якось змінити ситуацію на
 краще; завищені вимоги до розвитку дитини; або, навпаки, знижені: милування малюком, уседозволеність.

♦ Покарання, в тому числі й фізичне, залякування, підвищений тон як норма спілкування з дитиною.

♦ Небажання та невміння взаємодіяти з дитиною, виходячи з її інтересів, уподобань тощо.

♦ Налаштованість батьків у вихованні та розвитку дитини на виконання власних бажань, потреб, нереалізованих у власному дитинстві (навчання англійської мови, орієнтування на свої уподобання під час купівлі іграшок; надмірне загартовування без урахування при цьому бажань дитини), що й призводить до негативних емоційних переживань.

♦ Надання переваги надранньому навчанню, зокрема читання, математики, іноземної мови, —уже з 2-3 років. Некритичне слідування "моді" у розвитку дітей.

♦ Конфліктні стосунки у сім'ї.

♦ Розлучення батьків та повторні шлюби тощо.

Отже, багато труднощів у розвитку малюків зумовлені проблемами самих дорослих. А нехтування закономірностями психічного розвитку призводить до значних викривлень у становленні психіки маленької дитини. Наприклад, незнання сензитивних періодів розвитку (тобто таких, що є найсприятливішими для становлення певних життєвих функцій) та ігнорування прихованих, але наявних можливостей може призвести до їх згасання. Надолужити це пізніше можна, по-перше, лише частково, а по-друге, — це забере час, відведений природою для формування інших умінь і навичок. Тому дуже важливо піднести в очах сім'ї значущість раннього дитинства, довести його самоцінність як базисної підвалини всього подальшого розвитку людини. Найоптимальніший шлях — підвищення психологічної культури та педагогічної грамотності батьків.

Особливості розвитку дитини 3-6 років

Вік від 3-х до 6-ти років - дуже цікавий і важливий період в житті малюка. Адже саме зараз дитина переходить зі стану «малюк і мама одне ціле» в стан «я - окрема незалежна особистість». І хоча незалежність трирічного малюка це, звичайно, поняття досить умовне, але те, що крихітка змінюється і дорослішає, з цим ми сперечатися не станемо.

Основні ознаки психологічного розвитку трирічного малюка:

  • Дитина усвідомлює себе як особистість і починає психологічне відділення від матері, саме з цим фактором пов'язаний вікова криза 3-х років.
  • Будує речення з вживанням прийменників «Я», «ти» «він», «вона». Раніше для опису дій дитина використовував своє ім'я, наприклад, говорив «Маша пішла», а тепер крихітка говорить «Я пішла».
  • Усвідомлює свою стать і свідомо зараховує себе до хлопчиків або дівчаткам. У цей період для дитини характерні рольові ігри: з ляльками в «дочки-матері» для дівчаток, з машинками, пістолетами і футбольним м'ячем - для хлопчиків.

Розглянемо основні моменти психологічного дорослішання дитини від 3-х до 6-ти років докладніше.

Соціалізація

Починаючи з трьох років, дитина починає процес виходу за межі свого сімейного кола і в життя малюка входить активне спілкування з однолітками. Адже недарма коли синочку або доньці виповнюється три рочки, багато батьків замислюються про те, що дитині пора відвідувати дитячий садок, записують його на курси раннього розвитку.

Що дає дитині повноцінне спілкування з однолітками, чому він зможе навчитися під час спільних ігор:

  • підпорядковувати свої бажання загальним правилам гри;
  • сформувати суть понять «добре» і «погано»;
  • познайомитися з емоціями і поведінкою інших дітей;
  • стати більш самостійним;
  • навчитися новому.

В віці від 3-х до 6-ти років, завдяки активній соціалізації, дитина поступово вчиться оцінювати навколишній світ, людей, адекватно сприймати власні дії.

З віком у дитини міняються сюжети для ігор: якщо у віці 3-4 років вони були обмежені наслідуванням дорослим, сімейними, побутовими сюжетами і містили в основному предметні дії (годуємо ляльку, катаємо машинку, будуємо будиночок з кубиків), то дитина 5-6 років, у міру дорослішання і освоєння нового , звертає увагу на більш складні моменти, наприклад людські відносини.

Також гра стає більш тривалою за часом:

  • в 3-4 роки малюк може захоплено займатися однією справою не більше 15 хвилин, потім йому необхідно переключитися на щось інше;
  • в 4-5 років одна гра може тривати 20-30 хвилин;
  • в 5-6 дитина здатна захопитися грою на 30-40 хвилин, а після деякого відпочинку повернутися до неї, у разі якщо вона цікава.

Психологічні особливості

У віці від 3-х до 4-х років у малюка формується поняття інтонації вимовлених слів: дитина в стані по голосу зрозуміти невдоволення своєю поведінкою, образу, іронію, смуток.

У цьому віці дитина, в основному, вже не плутає однина і множина, жіночий і чоловічий рід, вміє ділити предмети на групи за різними ознаками, але іноді може назвати вчорашній день завтрашнім і навпаки, переплутати поняття «обід» і «вечеря». Також труднощі у малюка викликає необхідність розуміти час за годинником.

Дитина відкрита для нових знань, жваво цікавиться, для чого призначений той чи інший предмет і що з нього можна зробити. Завдяки саме цьому інтересу деякі малюки розбирають на частини, а часом і ламають свої іграшки, для того, щоб зрозуміти, як вони влаштовані всередині.

Самостійність і бажання робити все саме так, як йому хочеться - досить гостра тема у віці 3-4 років. Батькам такого малюка необхідно набратися терпіння і спробувати організувати дитини за допомогою постійного щоденного розпорядку та злагодженості своїх дій, а також пам'ятати, що незважаючи на всі протести, якщо у малюка виникнуть якісь труднощі або він відчує себе втомленим, маленький бунтар, хоча б на час, але обов'язково повернеться під батьківську опіку.

У дитини у віці від 5-х до 6-ти років достатньо розвинена пам'ять, він легко запам'ятовує вірші, оповідання, слова пісень. У цьому віці малюки легко освоюють іноземна мова, швидко схоплюють нові слова, кажуть досить жваво. Також малюк поступово вчиться розуміти причинні зв'язки і відносини речей: починає порівнювати і зіставляти явища, виділяти їх істотні ознаки, оперувати поняттями «матеріал», «вага», «число».

У цьому віці малюк не тільки активно спостерігає за подіями навколо, а й робить відповідні логічні висновки (Наприклад, під настрій може розмірковувати на тему «навіщо люди ходять на роботу» або «чому я сьогодні сумний»), повторює почуте і побачене від інших дітей і дорослих.

Відносини з дорослими у малюка у віці 5-6 років вже не так конфліктні, як раніше: виникаючі питання вирішуються за допомогою можливості пояснити і домовитися. У дитини в цьому віці зростає інтерес і бажання спілкуватися і грати з іншими дітьми, в грі присутній елемент змагання.

У віці від 5-ти до 6-ти років дитина вже починає малювати і ліпити, намагаючись відтворити знайомі предмети і образи. Звичайно, фантазія у використанні кольору і форми відіграє більш значну роль, ніж сприйняття дійсності, і іноді по малюнку крихти дорослому може бути складно зрозуміти, що саме на ньому зображено. У цьому віці діток вже можна віддавати в творчі студії або на підготовчі класи при художніх школах, де педагоги зможуть навчити дитину основним принципам малюнка і композиції, навчать правильно користуватися пензликом і ліпити.

А ще маленький розумник 5-6 років із задоволенням виконає невеликі доручення від дорослих, всіляко пишаючись своєю самостійністю, хоча останній факт безпосередньо залежить від темпераменту і особливостей виховання в сім'ї.

Розвиток мови

Дитина у віці від 3 до 4-х років вже непогано розмовляє, в його словнику близько 1000 слів, він легко будує речення, однак цього ще недостатньо. Для гармонійного розвитку мовлення дитини батькам слід активно розмовляти з крихіткою, не забувати розучувати прості віршики та пісеньки, разом читати книжки, обговорювати нову інформацію, питати думку малюка з того чи іншого приводу, допомагаючи йому сформулювати думку правильно.

У віці 3-х років дитина ще може не зовсім правильно вимовляти деякі звуки, міняти місцями літери в словах. Зазвичай всі ці проблемні мовні фактори зникають до 4-5 років життя малюка, у міру дозрівання мозкових функцій. Дуже важливо, щоб дорослі стежили за своєю вимовою, говорили не поспішаючи, чітко вимовляли всі звуки і слова.

Ініціатива спілкування виходить і від дитини, саме у віці 3-4 років малюк обов'язково буде випробовувати терпіння батьків питаннями «Чому?», «Як?», «Чому?» І «Навіщо?». Намагайтеся відповідати на всі питання «чомучки» якомога повніше, розповідайте дитині про навколишній світ, пробуджуючи в ньому інтерес до пізнання нового.

В віці 5-6 років малюк багато думає і вже намагається висловити свої думки більш повно: знаходить легкі рими, створює слова, придумує нові казки, вигадує події і пригоди, любить казки про тварин і чарівні розповіді, в яких за допомогою хороброго головного персонажа добро обов'язково має перемагати зло.

 

 

Вхід на сайт
Пошук
Календар
Свята та події
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання
Годинник
Архів записів
Новини osvita.ua
Друзі сайту
  • Create a free website
  • uCoz Community
  • uCoz Textbook
  • Video Tutorials
  • Official Templates Store
  • Best Websites Examples

  • Copyright MyCorp © 2019
    Зробити безкоштовний сайт з uCoz